Articles
El propòsit, la peça clau de la transformació digital.

El propòsit, la peça clau de la transformació digital.

Apreciats seguidors, avui publiquem un article d’opinió sobre estratègia empresarial. Més enllà de la revolució digital, toca centrar-se en el propòsit, un canvi que passa per reconnectar amb la societat. No et perdis aquest article! Una visió personal sobre els canvis fonamentals que estan afectant els negocisa fer un Back to Basics. Així doncs avui farem una sobre algunes de les tendències que a llarg termini, podríem transformar la manera com empreses i persones es relacionaran.

La revolució digital està provocant un canvi social, un canvi de propòsit

Una societat es defineix pels seus valors i les seves conviccions. Les nostres creences són instruments poderosos, a vegades ens potencien i d’altres ens limiten. Allò en què creiem ens dicta la conducta i la moral; la diferència entre el bé i el mal, o entre el sentiment de fracàs o reeixida. Malgrat la digitalització, penso que homes i dones som més socials del que volem ensenyar. Necessitem dotar-nos de certes regles de convivència i d’estructura social, una mena de credo, d’ordre preimposat. Com a resultat és el capitalisme, la religió comuna que ha regnat en les ultimes dècades. Un conjunt de creences basades, entre d’altres, en el consumisme i l’exaltació del benefici empresarial.

Venim de la religió del consum i de l’exaltació del benefici empresarial

La revolució digital està provocant un canvi social, un canvi de propòsit que està sacsejant les bases ideològiques i morals de la nostra societat. Així doncs, segons un informe de Harvard del 2016, el 51% dels joves nord-americans no donen suport al capitalisme, i 64% pensen que la primera raó d’existir d’una empresa és fer un món millor. Està passat de moda, allò de què la missió d’una empresa és crear valor a l’accionista?

Els beneficis ens han fet oblidar la raó de ser de la nostra empresa?

De manera que una empresa no en té prou amb guanyar diners. Ha de trobar un propòsit més ampli, ser responsable dels seus productes i serveis, ser sostenible, i implicar-se a nivell social… Per tant, una marca avui ha de definir en quina manera l’empresa pot millorar les nostres vides i generar un impacte positiu per la humanitat. Dos dels pilars del capitalisme liberal estan trontollant: el consumisme irracional i la legitimitat de guanyar tant com puguis. Antigament, abans del capitalisme globalitzat, ja era així.

Antigament ja era així, els comerços d’un poble tenien com a raó de ser millorar la vida dels seus veïns.

Cap al consum conscient i la recerca del propósit vital!

I és que el consum està canviant! Encara ens agrada comprar, però ja no volem que els béns materials ens defineixin. Cada vegada més ens trobem davant d’un consum més conscient. Conscient de l’impacte que pot tenir consumir en l’àmbit social, ambiental o econòmic. Comencem a tenir vergonya de comprar un vehicle dièsel o fins i tot d’agafar un vol…

Més enllà de la revolució digital, el canvi està en el propòsit.

com a resultat, la societat espera que triem les opcions de compra correctes, i cada vegada més ens exposem a ser criticats si no ho fem bé. Pot estar ben vist comprar un vehicle car mentre sigui elèctric. Pot estar ben vist menjar carn el cap de setmana sobretot si durant la setmana ets vega. El consumidor de l’era digital no és l’antiyuppi dels 80, ni el hippy dels 70. És un comprador conscient però flexible, fa alguns sacrificis per sentir-se menys moralment ansiós. La recerca d’aquest equilibri, del propòsit vital de cadascú (persona o empresa), és i serà un factor determinant en una societat on el que guanyis o el que tinguis ja no ho serà tot.

A més, El capital privat continua gaudint de la festa de l’automatització i les ecònomes d’escala globals, que fan que l’escalabilitat i la disrupció de la competència siguin les paraules més de moda. En l’era digital, el client és deu, el client està al centre, l’experiència de client és clau. Ser digitals, vol dir que som escalables, és a dir en molts casos, optar per un model de negoci de volum, on l’objectiu és obtenir el màxim de clients i de treure el màxim de profit de cada client.

Més enllà de la revolució digital, el canvi està en el propòsit.

Customer centricity, customer conversion funnel, customer journey, customer experience,  customer lifetime value, ….  Si! El client està a tot arreu! És omnipresent! Fins i tot sembla un recurs més de l’empresa

La recepta del “customer” no funciona sinó ets autèntic!

Sobretot no em malinterpreteu, la recepta del “customer” és genial per empreses globals de volum o start-ups. Però a Andorra, els manuals de màrqueting digital igual no són tan fàcils d’implementar, ni adequats per a tots els negocis. Personalment, crec que la recepta d’un model de volum no s’aplica a tots. Malgrat que la transformació digital i la col·laboració és crucial per l’adaptació de tots els negocis, crec que cada model de negoci ha de definir quina proposta de valor que se li adapta millor.

Més enllà de la revolució digital, el canvi està en el propòsit.

Finalment, estic convençut que a llarg termini, les empreses d’èxit no seran únicament aquelles amb escala global. També hi ha lloc per d’altres. El preu no ho serà tot en l’era del consum conscient. De manera que la societat està demanant empreses diferents on tractin empleats, clients i no clients, com a persones i de la millor manera possible. Va d’identificar-se amb quelcom que ens agrada i fer-ho de la millor manera possible. Per tenir èxit avui, ajuda molt ser un apassionat del què fas. Ja no val vendre fum o copiar al del costat.

Cal ser un apassionat del que fas, ja no val copiar.

La pandèmia ens està donant temps per repensar prioritats, propòsits vitals, redefinir allò que és més important per a nosaltres com a persones. Així com en altres aspectes tecnològics i econòmics, el confinament ha accelerat la velocitat del canvi. Les persones ja no som clients, consumidors o empleats, som persones en una societat canviant que busca ser més madura i responsable.

Més enllà de la revolució digital, el canvi està en el propòsit.

En definitiva, la moral social està canviant, i molt de pressa. El canvi digital passa per entendre que no hi ha revolució sense propòsit. Que s’ho diguin a grans personatges públics que han acabat a la presó? El que fa 30 anys era acceptable, és intolerable en la moral del 2020. La societat canvia, els hàbits de consum darrere. Una cosa ens queda immutable, els negocis no van de guanyar “customers”, van de donar servei a la societat i de conquistar el cor de les persones.

La moral social canvia molt de pressa. Que s’ho diguin a grans personatges públics que han acabat a la presó?

No et perdis els nostres informes de
– Sector ASSEGURANCES
– Post de TENDÈNCIES
– Posts de ARTICLES d’OPINIÓ

0

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.