Blog
Coneix Accessible Universal Travel, projecte guanyador de l’Actinn Awards 2022

Coneix Accessible Universal Travel, projecte guanyador de l’Actinn Awards 2022

El projecte Accessible Universal Travel, liderat per Xavier Mandicó, és una startup andorrana amb una proposta capdavantera en el món que està creant un motor de reserves totalment accessible per a persones amb discapacitat de visió, auditiva, motora o cognitiva en que s’ofereixen experiències úniques per aquest públic, on s’inclou la participació de les famílies, amics i grups d’empresa, i que representa aproximadament el 15% de la població mundial,.

ACTINN awards 2022 presentaciói candidaturactectes esperit innovador

Entrevista a Xavier Mandicó realitzada per Ignasi Martín, Cluster Manager d’ACTINN

I.M: Hola Xavier, bona tarda. Com va néixer la idea d’aquest projecte?

X.M: L‘any 1995, em varen diagnosticar una pèrdua de visió progressiva. En aquell moment, era programador informàtic i monitor d’esquí, i al quedar-me sense visió, vaig haver de renunciar a les dues  activitats que més m’apassionaven.

Vaig reconduir la meva vida amb els estudis universitaris de fisioteràpia i osteopatia en la Universitat Autònoma de Barcelona, especialitzant-me en la biomecànica de rehabilitació esportiva.

Vaig adonar-me llavors de la importància dels beneficis de l’esport i l’adaptació dels espais per a les persones amb discapacitat. Per aquesta raó, vaig ampliar posteriorment la meva formació com especialista en disseny universal en l’Escola d’arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC).

Entre els anys 2008 i 2009, vaig presentar-me als Premis projectes innovadors d’Andorra, guanyant el primer premi especial, on ja plantejava un model similar encara que avançat en el temps en quant a l’entorn digital. Des de llavors he continuat desenvolupant la idea amb campanyes de màrqueting, divulgació i formació.

Arribada la pandèmia de la COVID-19, em vaig adonar que no m’equivocava en el meu plantejament inicial:. Tots vàrem passar a treballar i comunicar-nos a través dels mitjans digitals i les persones amb discapacitat érem les que més necessitat teníem de poder accedir a plataformes accessibles de manera autònoma,.

En molts moments estàvem sols per poder fer compres i cobrir les necessitats bàsiques, per comunicar-nos amb la família i amics. Per tant, era impensable planificar els nostres futurs viatges que ens farien recuperar la il·lusió de portar a terme aquelles activitats imprescindibles per mantenir la qualitat de la nostra biomecànica i la salut psicològica.

Havien passat catorze anys i encara no existia un model que cobris la cadena de valor per poder fer la reserva en un hotel o allotjament amb una experiència més autònoma des de qualsevol dispositiu electrònic i poder materialitzar-la amb tot l’acompanyament del personal format.

Decideixo, doncs, crear la primera consultoria en disseny universal del Principat d’Andorra i crear un motor de reserves accessible per a tothom. 

 

IM: Com definiries de forma breu quina és la proposta de valor del teu projecte?

XM: Oferir un producte accessible, personalitzat i especialitzat per a tota la diversitat social i els seus acompanyants. Obrir la possibilitat a partners privats i públics perquè tinguin l’oportunitat de formar part del motor de reserves, entrant en la comunitat de l’actual generació inclusiva.

IM: Quines experiències i serveis preveus oferir en el motor de reserves?

XM: Activitats accessibles en l’entorn natural i cultural, consultoria en disseny universal, formació de recursos humans en les empreses i monitors en  activitats esportives accessibles, assessorament en l’accessibilitat en entorns digitals, planificació d’alt
rendiment paralímpic,
campus infantils inclusius, espais wellness, alimentació conscient i mindfulness, totes elles dissenyades per a tot el grup familiar, amics i empreses.

IM: Què entenem  per disseny universal?

XM: És aquell disseny d’espai arquitectònic, d’operativa de la gestió i de formació del personal que passa desapercebuda i amb un cost mínim d’inversió, essent útil per a totes les tipologies d’edat, física, sensorial cognitiva, mares amb nadons, lesions eventuals i permanents.

Al llarg de la nostra vida, tots passem o passarem per alguna d’aquestes etapes. Per tant, és necessari per a tothom. Més encara si tenim en compte que les dades oficials ens recorden que en els anys vinents un 25% de la població mundial tindrà més de seixanta anys. Tot el que preparem avui ho podrem gaudir en el present i en el futur.

IM: Quins nivells de qualificació pels graus d’accessibilitat preveus per als establiments hotelers, de restauració o d’altres, com empreses d’oci o de serveis culturals?  

Els criteris són els següents:

1er. Criteri. Formació del personal.

2on. Criteri. Adaptació dels mitjans digitals.

3er. Criteri. Adaptació arquitectònica dels espais

4art. Criteri. Adaptació dels espais amb senyalètica i
orientació

 5è. Criteri. Disseny
d’activiats enfocades a tots els públics

  En funció de l’assoliment d’aquests criteris,s’obtenen entre 1 i 5 cadires:

·      5 cadires, si es compleixen tots els criteris,

·      4 cadires, si es compleixen tots excepte el d’activitats enfocades a tots els públics,

·      3 cadires, si és compleixen tots excepte el d’activitats enfocades a tots els públics i el de senyalística i orientació,

·      2 cadires, si es compleixen els criteris de formació del personal i adaptació arquitectònica dels espais.

·      1 cadira, si es compleix només el de formació del personal.

S’hade tenir en compte que no tots els espais estan preparats per acollir ladiversitat, és per aquest motiu que és imprescindible
passar per un assessorament i estudi, per la qualificació, motivant l’augment del grau d’excel·lència en el servei.

IM: Què és la plataforma Navilens i com funciona?

XM: Es tracta d’una patent de l’evolució dels codis QR, basada en realitat augmentada, captant la informació a través de l’app d’un telèfon mòbil fins a 20 metres de distància, sense necessitat d’enfocar i que funciona en baixes condicions de llum, amb alta velocitat de captació.

Et tradueix el missatge a 25 llengües, transformant la informació en síncrona, és a dir a temps real dels servidors amb text, convertit a veu, llenguatge de signes, pictogrames, informació per a infants, lectura fàcil, geolocalització d’orientació tant en exteriors com interiors. 

 

És molt útil per parades de transport públic, informació a museus, plaques de carrers, orientació en entorns urbans i naturals, orientació en edificis públics i privats, supermercats i etiquetatge de productes, etc..

 

Navilens

IM: Finalment, quins són els propers passos a donar per consolidar el projecte?

XM: Arribar acords contractuals amb partners, per poder iniciar la formació del personal, assessorar en el disseny dels espais, homologació de competències en els professionals, guies turístics, monitors d’activitats esportives, i motivar a totes les parròquies a disposar d’una oferta turística inclusiva basada en els criteris del disseny universal.

IM: Moltes gràcies Xavier per compartir aquest projecte amb nosaltres. Molts èxits!

 

X.M.:  L’any 2009 la societat no estava preparada per entendre el que una minoria vivia. A partir del 2020, el món sencer va poder viure el que nosaltres com a discapacitats vivim cada dia, la pèrdua d’autonomia i la llibertat de moviment. Si hem après quelcom, sabrem que és el que hem de fer per crear un món inclusiu pensat per a tots. Podem ser un país referent en el món, amb un model observable i replicable. Volem Andorra,  el país dels sentits.

0
Tags :

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *