Articles
7 factors pràctics d’èxit de la transformació digital en pimes

7 factors pràctics d’èxit de la transformació digital en pimes

S’ha escrit molt sobre la transformació digital, que s’ha de fer i com s’ha de fer. En aquest article, volem ser pràctics i definir quins són els factors d’èxit de la transformació digital de les pimes. Buscarem desmitificar alguns paradigmes que poden bloquejar al petit empresari. No totes les organitzacions són iguals, i no és el mateix transformar un banc que un petit bufet d’advocats. Avui parlem d’experimentació i del canvi progressiu que pot fer una pime per adaptar-se a l’era digital.

Tot i que és cert que la transformació digital requereix un canvi radical en el lideratge i cultura organitzativa, cal entendre quins components interns necessiten un canvi, perquè cap empresa es pot transformar immediatament.

Com a part del procés de reflexió estratègica, cada organització ha de prioritzar esforços de transformació d’acord als seus propis objectius empresarials. Avui us proposem comentar alguns dels punts de l’article de The Financial Brand, publicat el passat 5 d’octubre 2020, i entendre quins aprenentatges per les pimes podem treure del sector bancari.

També és cert que en un món empresarial on la velocitat és un factor diferencial, la talla pot ser un impediment. Per a moltes empreses, no es tracta de fer una planificació estratègica a 3 anys de transformació de l’empresa, sinó que es tracta de definir per quin projecte començar la transformació digital de l’empresa.

els factors d'èxit de la transformació digital de les pimes.

És molt probable que entre els projectes més rendibles estigui allò que es demanen o desitgen els nostres clients. És el canvi d’hàbits dels consumidors que fa que la transformació digital no sigui una opció, sinó una obligació.

L’èxit de la transformació digital en les pimes depèn de diversos factors però el més important es decidir que es vol millorar.

Els objectius de la transformació digital poden ser una combinació entre millorar l’experiència de client, reduir costos, modernitzar les operacions, reduir les friccions de compra, tornar-se més àgil o atraure nous clients. En molts casos no es tracta de canviar a un model de negoci disruptiu sinó d’afegir algun component nou que ens faci més competitius. És però molt interessant definir, gràcies a la tecnologia, nous models de relació amb els clients. Aquí està la clau, a parer meu , de la competitivitat futura d’una gran part de les empreses. Podem d’utilitzar noves eines per conèixer millor que vol necessita o desitja el nostre client? Fer una transformació digital és quelcom més que lliurar el mateix producte per un canal diferent.

Transformació digital per pimes: 7 factors pràctics d'èxit

Molt sovint el que costa més és fer una tria. Per molts consultors o experts que contractem, una estratègia és descartar projectes per centrar-se únicament en les iniciatives més rendibles. Una vegada desmitificat el poder de l’estratègia ens podem concentrar en el que de veritat importa la implementació. A continuació, intentarem desmitificar 7 dels factors d’èxit per aconseguir la desitjada transformació digital.

A continuació, il·lustrarem en el nostre parer quins són els factors d’èxit de la transformació digital de les pimes.

1. L’ús intel·ligent de les dades

En molts casos, crear una experiència d’usuari diferencial passa per l’ús de les dades, l’analítica i perquè no l’intel·ligència artificial. Els consumidors esperen de les empreses que utilitzin les seves dades personals per crear solucions a mida. Les dades mostren que les empreses que utilitzen de forma eficaç les seves dades i analítica superen la seva competència tant en productivitat com en rendibilitat.

Algunes automatitzacions són complexes però d’altres poden ser senzilles. És important que volem fer amb l’ús de les dades. Millorar la conversió? Millorar l’engagement? O conèixer l’històric i deduir les futures necessitats dels clients?

2. Millorar l’experiència del client

Els consumidors de la nova normalitat COVID-19 estan creant nous hàbits digitals. Els consumidors volen accedir a la informació de forma instantània i des d’on volen. El mòbil està jugant un rol crucial en les fases inicials del procés de compra, notorietat, interès i consideració d’un producte o servei.

els factors d'èxit de la transformació digital de les pimes.

Segons Accenture, 75% dels clients admeten que tenim més probabilitat de comprar a empreses que coneixen el seu nom, coneix el seu històric de compra i recomana els productes basats en les seves compres passades. No és necessari tenir intel·ligència artificial per fer aquesta tasca, la botiga del barri és el que solia fer. Segons un informe de Digital Banking Report ,94% de les institucions bancaris no són capaces de proporcionar als clients la promesa de personalització. No cal desesperar-se!

3. Afavorir la innovació i l’experimentació

És difícil aconseguir una transformació digital d’una organització sense una cultura d’innovació. La digitalització i la innovació estan interconnectades i correlacionades. Cal sortir de la zona de confort, i permetre que la nostra gent experimenti i integri capacitats digitals que serveixin a l’empresa.

Cal destacar que la tecnologia està disponible per a tots de la mateixa forma. Per tant la tecnologia, en si mateix, no és un avantatge competitiu. És el lideratge, la cultura i el component humà darrere de la tecnologia i el procés d’innovació allò que separa guanyadors i perdedors. En altres paraules, les tecnologies digitals proporcionen l’oportunitat per millorar l’eficiència i les experiències de client. Però, si les persones de dins de l’organització no tenen la mentalitat innovadora per canviar les solucions i processos actuals, la tecnologia senzillament ampliarà defectes de l’organització. Des de la nostra experiència, algunes pimes pensen que es pot externalitzar la digitalització. És possible que les millores empresarials que es busquin no siguin completades sinó s’íntegra el talent digital dins de l’empresa

4. Apalancar-se en les noves tecnologies

Tal com descriu el llibre The Technology Fallacy, malgrat que els aspectes humans i organitzatius són més importants que la tecnologia que utilitzem, la tecnologia juga un rol cabdal.

L’ús de noves tecnologies és un repte per l’statu quo, i necessita experimentació i un confort creixent amb el fracàs. La raó principal per utilitzar tecnologies noves és perquè hi ha una conscienciació més gran per part dels consumidors del que és possible. Avui la majoria dels consumidors saben encarregar menjar a domicili des d’un dispositiu de veu, compartir vídeos amb amics, demanar un taxi amb el telèfon, i fer un préstec hipotecari en minuts i des de casa. Detallem algunes de les tecnologies que poden ajudar en les pimes.

Web responsiu i Aplicacions mòbils.

Un dels canvis fonamentals en moltes indústries en el canvi d’hàbits cap a la web o la App. És probable que en un futur moltes empreses tradicionals, integrin els canals digitals en la fase de descobriment i consideració, un nou model híbrid conegut com Click and Mortar, és a dir cada vegada més quan el client et contacta ja sap el que vol.

Cloud computing.

La computació en el núvol ha democratitzat el Big Data, augmentant la capacitat i seguretat de processar informacions. Moure els servidors de base de dades al núvol permet ser més àgil amb els sistemes d’informació i gestionar millor les necessitats i costos d’infraestructura. Per una Pime els avantatges són encara més grans, ja que no ens hem d’ocupar de gestionar un parc d’ordinadors ni problemes de seguretat informàtica. avui en dia es pot gestionar una pime únicament amb serveis Software-as-a-service, és a dir sense tenir cap servidor dins de l’empresa, únicament amb terminals finals.

Automatització i Intel·ligència Artificial.

L’automatització de procediments és des de sempre un factor crític en la productivitat d’una empresa, amb les eines actuals com el RPA o l’intel·ligència artificial, moltes empreses poden avançar un pas més en aquest sentit. L’objectiu no únicament és reduir costos sinó permetre a l’equip dedicat més temps a  tasques de més valor afegit.

5. Actualitzar sistemes i procediments

els factors d'èxit de la transformació digital de les pimes.

No es pot extreure tots els beneficis de la transformació  digital sino es canvien els procediments interns. Es tracta de fer les tasques de forma més  àgil, amb menys dades o menys passos. La digitalització no va de tecnologia sinó de pensar, o més aviat de repensar-se. Podria ser una bona estratègia per les pimes començar petit amb quelcom que tingui un ROI elevat i així per animar-se. En moltes ocasions, la mateixa evolució de l’empresa crea noves necessitats en els sistemes empresarials (ERP) però les migracions són costoses. És clar que en un món ideal seria interessant tenir ho tot interconnectat! Però hi han sistemes semiautomàtics que funcionen prou bé.

 

6. L’alarma de l’Excel

Les taules de dades han estat un gran invent per fer escenaris i càlculs de forma rapida.  Però atenció, molts dels més grans errors empresarials els ha carregat l’Excel, ja que és molt fàcil fer errors de càlcul en el seu és.

Un dels errors més grans el van protagonitzar les agències de rating en la valoració de préstecs paquetitzats i les hipoteques subprime, i ja sabem quin dalt avall va provocar. Semblaria que, cada vegada que traiem un excel per quelcom més que per fer simulacions, ens hauria de venir al cap que quelcom no estem fent de forma molt eficient en la nova era digital.

Malgrat l’anterior, i a causa del volum en petites empreses igual no és necessari automatitza-ho tot al 100% des del principi. Carregar dades via Excel o XML no hauria de ser problema. Vaja que el procediment no sigui 100% automàtic no hauria de ser un obstacle per a no trobar-ho. En definitiva, és millor tenir un aplicatiu de venda modern (POS) que hàgem de carregar a l’entorn empresarial (ERP) a final de dia que no tenir un POS modern…

7. Alimentar el talent digital dins de l’organització

Pensar que els coneixements digitals es poden externalitzar és un error comú en les pimes. Més ella dels coneixements tècnics necessaris per a la transformació tecnològica, el canvi de mentalitat és l’important i això és molt difícil que ens ho facin des de fora.

els factors d'èxit de la transformació digital de les pimes.

Per tant, és important fer créixer el talent digital de l’organització a base de formacions i d’interaccions entre funcions. El fet que la majoria de les estudiants de primària treballaran en feines que encara no existeixen avui, transforma la resta de treballadors actuals en estudiants perpetus, amb una necessitat continua de reactualització de competències.


En definitiva, el dia a dia ens obliga a ser eficients amb la feina, però la innovació és el futur i l’experimentació està a l’ordre del dia. Cal motivar als nostres col·laboradors a què provin sovint de fer les coses de forma diferent. A vegades no cal un pla molt ben definit, sinó reflexionar per saber per a on podem començar aquest viatge apassionant de transformació empresarial. Els factors d’èxit de la transformació digital de les pimes són més un tema de dedicació de temps, de persones i un tema cultural que una qüestió tecnològica.

No et perdis els nostres informes de
– Sector ASSEGURANCES
– Post de TENDÈNCIES
– Posts de ARTICLES d’OPINIÓ

0

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.