Articles
Identitat virtual i el metavers: una nova oportunitat per reinventar-se

Identitat virtual i el metavers: una nova oportunitat per reinventar-se

És vident que el metavers està generant molt que parlar, però com afectarà la nostra identitat virtual? És un mantra que no paren de repetir els experts digitals: l’era digital ha arribat primer als consumidors que a les empreses. Avui intentarem mirar una mica més enllà i reflexionar sobre com la nova realitat digital, remota i virtual està afectant les empreses.

Com transformarà el Metavers la nostra identitat virtual

En els darrers anys hem vist com part de la nostra identitat s’ha traslladat a internet. Bona part de la responsabilitat la té un petit dispositiu. Un dispositiu que ens connecta constantment a internet, que portem a la butxaca oa la bossa, i no podem sortir de casa sense ella i no sentir-nos nus. És obvi que la nostra identitat digital és cada dia més rellevant. Avui podria ser més important tenir un bon social selling index a Linkedin que un diploma universitari, sobretot si aquest reconeixement no es pot verificar en línia.

identidad virtual y metaverso

Si analitzem una mica, els mestres de la identitat digital, els experts del contingut digital, streamers, influencers, twitchers, podrem constatar com han après a diferenciar el seu personatge virtual de la seva persona real, mantenint una gran aura de protecció sobre la seva privadesa individual . En una cursa pels directes més frescos, per la veu més autèntica, és paradoxal que l’atrezzo sigui cada cop més valorat. La meva sensació és que el públic vol personatges, potser no tant persones reals. És potser un dels secrets de per què vénen a viure a Andorra. En un entorn que premia sobretot l’autenticitat i la independència del pensament, trobar contradiccions entre personatge i persona podria portar al desastre. A Andorra estan segurs, ja que no fem gaire cas a les celebrities.

Hypersegmentació de continguts,
com competir en el metavers?

Les empreses van darrere de l’ona digital: intentant adaptar-se a la velocitat del canvi d’hàbits, intentant intuir l’emergència de canals nous, intentant contribuir a l’aparició de nous formats comunicatius, però sembla que no demanen prou de pressa. El que els anys 2000 era un friqui avui és un streamer d’èxit, amb milers de subscriptors que paguen tres o quatre euros al mes per no parlar del seu ídol. La paraula podria ser hipersegmentació. Davant d’un increment exponencial de l’oferta d’entreteniment, es creen codis nous, nous moviments culturals, noves tribus urbanes i noves microtendències de consum. El metavers, l’internet immersiu que promociona Facebook, serà, si s’acaba constituint, el món mixt on s’acabarà connectant de manera natural i fluida, realitat presencial i ficció virtual. Un mar de continguts immersius on les empreses competiran per detectar o preveure les noves tendències. Resultat del metavers; possiblement, més velocitat en les tendències i més segmentació en els hàbits de consum. La pregunta és, per mi, quines oportunitats obrirà el metavers i la identitat virtual per a les empreses.

El metavers substituirà el viatge comercial?

A l’àmbit pràctic, per exemple, les empreses es pregunten si té sentit tornar a viatjar. En un entorn que premia l’eficiència, on els recursos són finits, els marges pressionats per la inflació, on viatjar està mal vist i augmenta l’empremta de carboni de l’empresa, quin és el futur del viatge comercial. Es pot apostar tot per una estratègia digital i per reunions virtuals? I si la meva competència torna a viatjar, què he de fer jo? L’estratègia dominant s’anirà imposant els propers anys, però és possible que trobem una mitjana. Personalment, sóc de l’opinió que la venda mantindrà una part presencial, potser més lúdica, potser menys freqüent. Personalment crec que serà molt difícil crear una confiança forta, sense sentir i interactuar amb una persona en directe, sense llegir-ne el llenguatge corporal, sense sentir-ne la vibració.

identidad virtual metaverso

Les noves capacitats del venedor del Metavers

El metavers i la identitat virtual intentaran reduir els inconvenients de les reunions remotes, però serà difícilment salvable a curt termini. Ara que deixem enrere la pandèmia, les empreses de venda complexa s’estan repensant quines són les capacitats dels venedors del segle XXI. Sóc de l’opinió que els venedors moderns hauran de ser autèntics, frescos i en molts casos una mica friquis, però alhora no gaire xerraires, persones concises, sintètiques i atrevides. Una mica influencers i una mica científics alhora. Tinc la sensació que el primer moment de la veritat es mantindrà en formats molt reduïts, speed dating, elevator pitches o fires virtuals. L’objectiu és discriminar si interessa o no, de manera molt ràpida i eficient.

La tecnologia està reduint significativament el cost dels primers contactes, alhora que la capacitat datenció i la paciència dels clients és cada vegada més curta. Tinc la sensació que els venedors que no siguin concisos, directes, autèntics i comuniquin ràpidament una proposta de valor clara poden perdre oportunitats que no tornaran a aparèixer fàcilment. Quin sentit té viatjar o fer una reunió presencial d’una hora si amb 20 minuts ja en tinc prou?

Un primer contacte virtual o digital, ràpid i eficient

Per exemple, el clúster ACTINN ha apostat per fer una fira virtual de tecnologia hiperrealista amb imatges en 360 graus per posar en contacte empreses del nostre entorn amb l’ecosistema andorrà, fira que va tenir lloc dimecres passat. El primer objectiu, permetre un primer contacte, eficient en temps i cost, discriminar ràpidament i detectar els socis, o contactes interessants de la manera més àgil possible. En segon lloc, crear un entorn immersiu, amb l’objectiu de transmetre la identitat virtual , la singularitat de cada proposta de valor a través del seu material publicitari. El tercer és el posicionament. Ens interessa crear entorns virtuals de qualitat per posicionar Andorra com un ecosistema modern, digital i competitiu.

identidad virtual y metaverso

En definitiva, el meu punt d’avui és que per ser una empresa digital no només cal invertir en tecnologia, tenir canals de venda digital o automatitzar procediments, també cal semblar-ho. Moltes empreses es troben davant d’una manca de credibilitat, autenticitat o missatge, o amb una imatge antiga i contracten influencers o e-gamers per semblar més modernes, i per connectar amb els nous consumidors. Penso personalment que per ser digital cal abraçar un nou paradigma, una cultura que fomenti l’experimentació, on es potenciï l’individu, la iniciativa, la frescor. Es pot ser digital sense ser una start-up, però necessitem una cultura oberta, d’experimentació, i algun personatge potser també…

Les marques s’estan transformant també per ocupar aquests espais virtuals i crear els seus propis personatges corporatius, metavenedors o ambaixadors del Vers, com vulgueu anomenar-los. Ha pensat ja quina serà la seva futura identitat virtual professional al metavers?

Segueix-nos a twitter

Descobriex el nostre canal de twitter on publiquem curiositats sobre innovació i noves tecnologies, aixi com les fites dels nostres socis.

Qué hacemos por nuestros socios y colaboradores

0