Articles
Del neocomerç i de la reindustrializació, escenaris del cigne negre.

Del neocomerç i de la reindustrializació, escenaris del cigne negre.

Apreciats seguidors de la tecnologia i la innovació d’Andorra, avui un article d’opinió sobre la fi de la globalizació, el neocomerç i la reindustrialització. Una reflexió de model de pais, gracies a aquest escenari pàndemic que ens permet simular escenaris que pensàvem ben lluny encara.

Avui, us adjuntem article d’opinió del diari d’Andorra per si no l’heu pogut llegir sobre reindustrilizacio i neocomerç.

Aquesta vegada, toca reaccionar. La crisis sanitària és una advertència i ens demostrarà la fragilitat del nostre model econòmic basat en la visita presencial. Ens hem adormint en la nostra burgesia de nous rics, mentre que la globalització ha erosionat la nostra proposta de valor. Que seria d’Andorra avui si haguéssim aconseguit mantenir la notorietat que teníem als anys 80? Ho teníem tot. Bona reputació a nivell d’ assortiment de productes ( el que es coneix avui com a long tail ),  bona percepció de preu, i una experiència de compra diferencial gracies a l’entorn de muntanya.

La crisis sanitària és una advertència i ens demostrarà la fragilitat del nostre model econòmic basat en la visita presencial.

Se’ns ha passat l’arròs i hem perdut el “top of mind”; allò que diva la gent : “doncs això m’ho compraré a Andorra”. Hem perdut competitivitat, la notorietat i alguns casos també la bona reputació. “Massa tips!” , m’haguessin dit els meus avis des de Torres d’Alas, Doncs ara toquen vaques magres, i és una grandíssima oportunitat, la que ens dòna la crisi sanitària. Donar-nos compte que ens toca reinventar-nos com a país , un altre cop.

¿quan es tornarà a engegar el vell model d’esperar que els turistes pugin?

En les pròximes setmanes, bona part del nostre teixit empresarial estarà molt preocupat per quan obrim la frontera, i amb raó. El govern igual estarà més preocupat per veure com ho fem. En definitiva, el que ens preguntem és ¿quan es tornarà a engegar el vell model d’esperar que els turistes pugin? Pugin … i comprin. Pujaran? Molts? Pocs? Farem el Cirque du soleil aquest any?

opinió tecnologia innovació neocomerç reindustrilizació

La pandemia és el cigne negre que ens alerta que el model de pais està esgotat

Aquest cigne negre que és la pandèmia, és també un nou despertar, una nova mirada cap a la nostra realitat econòmica que ens pot fer reaccionar. Les oportunitats? Penso que una és la fi de la globalització irracional. Aquest fenomen que ens ha fet tal mal, s’està revertint, no solament amb el comerç de proximitat, amb relocalitzacions de les cadenes de valor productives sinó amb la nova racionalitat dels desplaçaments.

 

Quantes “miles” contamines?

En el món pre-Greta, els directius competien en “miles”, en numero d’aeroports visitats o en la quantia de les seves dietes per desplaçament. Retorn absurd a un món obsolet post yuppie, en una cursa erràtica per demostrar als altres quan indispensable sóc.


Avui, ja estem competint per veure qui és més tecnològic o està més hyperconnectat, o qui té més influència digital. En un món on l’eficiència mana, el desplaçament professional esdevé una pèrdua de temps.


opinió tecnologia innovació neocomerç reindustrilizació

La fi de la globalització, una oportunitat doble

Semblaria que en els propers anys veurem la reindustrializacio d’Europa, així com el retorn a un consum de proximitat.

Així ho marquen també les tendències de consum dels centennials que prefereixen comprar productes locals, en botiga però on la decisió de compra es fa des del mòbil i on busquen la menor empremta de carbó possible. Al meu entendre, aquestes noves tendències obren per Andorra dues oportunitats.

Acompanyament projectes tecnologia transformació negocis

 Cal recuperar la notorietat del “això m’ho compro a Andorra”

Redefinir el comerç a Andorra implica entendre d’on venim i a on anem. L’èxit de l’antic model es basava en un diferencial de preu, una franquícia duanera, i una gran quantitat de visitants amb poder adquisitiu, addictes a la compra impulsiva. Perquè el nostre model comercial sobrevisqui cal modernitzar-lo, cal negociar una franquícia postal i no duanera, així com una zona franca. No és eficient que un producte viatgi i si el que necessitem és únicament un tràmit administratiu. Cal recuperar el long tail i la notorietat del “això m’ho compro a Andorra” en algunes categories. Cal tenir un click& collect pròxim a les zones d’influència. Avui la compra és programada, informada i immediata. Qui no ofereix els facilitats que el consumidor espera, perd la venda. No podem esperar que el client pugui, hem d’anar a buscar-lo a internet. 

opinió tecnologia innovació neocomerç reindustrilizació

En definitiva, la crisi ens permet veure que el model de negoci d’esperar al turista està en obsolescència. A Andorra hauríem de fer com els bancs amb les neobancs: canviar la cara del nostre negoci. El nou comerç es dedica a cultivar una base de clients, conèixer-los, fidelitzar-los, i consentir-los. El producte i el transaccional ja no es suficient, necessitem neocomerç. Que genial seria que els consumidors del nostre entorn comencessin a rebre paquets amb una bandera tricolor en lloc de caixes de cartó marrons amb el famós logotip del somriure, oi?

Les cadenes de valor s’aproximen. Qué pot aporta Andorra?

L’aproximació de les cadenes de valor també és una oportunitat per Andorra. Tenir influencers a Andorra és una oportunitat per posicionar-vos com un hub de serveis de màrqueting digital pel sud d’Europa. Seria important donar moltes facilitats impositives i administratives per tal de crear aquesta nova notorietat , “aquesta part de la meva empresa la munto a Andorra”. En aquesta línia departaments d’investigació, de tecnologia, call centers. formació entre d’altres són una oportunitat creixent a Andorra.

En definitiva, penso que els centennials i la tecnologia són els catalitzadors del canvi, un canvi tan profund com l’eclosió del turisme dels anys 60. Avui toca ser digital, que no forçosament tecnològic. Digital en el sentit més ampli és entendre profundament els canvis de model de negoci que s’estan gestant. Som prou digitals a Andorra?

 

Visita l’article al Diari d’Andorra.

T´ha agradat? vols veure més articles d’opinió.

No et perdis els nostres informes de tendències.

 

0

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *