Articles
És més rendible innovar o ‘disruptar’?

És més rendible innovar o ‘disruptar’?

Dues maneres de liderar la innovació

En la conferència mundial sobre Intel·ligència Artificial del setembre passat a Shanghai, es va produir una discussió animada entre dos líders visionaris; Jack Ma el fundador d’Alibaba i l’home més ric de la Xina segons Forbes, i Elon Musk, fundador de Tesla i SpaceX.

Una trobada recordada, entre d’altres, per què el senyor Musk va utilitzar en alguns moments un to irònic i de desconsideració amb l’opinió del senyor Ma. Una trobada, on no solament es van contraposar dues visions de futur, sinó que també dues maneres d’innovar i de liderar el canvi.

Elon Musk , el líder transgressor

És més rendible la innovació o la disrupció? quin lideratge per la innovació?

Segurament ningú encarna millor que el Senyor Musk la imatge de l’executiu agressiu i transgressor. Està liderant diversos projectes revolucionaris al mateix temps. Tesla i el vehicle autònom, Space X i el llançament de 1.584 satèl·lits per portar la cobertura d’internet arreu del mòn, o The Boring Company que té com objectiu construir minitrens subterranis d’alta velocitat. Projectes molt ambiciosos què no són fàcils de portar a terme. Per exemple, s’espera que el primer projecte de The Boring Company vegi la llum al març 2020 a las Vegas, després que el projecte de connexió amb l’aeroport de Chicago no tingués viabilitat, entre altres, per una qüestió de preu.

Prou ego com per arribar fins al final

És més rendible la innovació o la disrupció? quin lideratge per la innovació?

És admirable la seva energia, determinació i perseverança. El senyor Musk té un lideratge valent i un gran carisma, però segurament igual de gran que el seu ego. Ha tingut alguns episodis on s´ha mostrat altiu i mal educat. Un exemple, menys conegut potser, va ser la reunió de presentació de resultats de Tesla de març 2018. Després de perdre 710 milions USD en un trimestre, Elon Musk va refusar contestar preguntes “avorrides” sobre el negoci i la situació financera, de forma grollera. El 7 d’agost 2018, Elon musk va anunciar via twitter que volia privatitzar Tesla a un preu 420 USD per acció i que tenia un comprador, tot això potser en el moment més delicat de la companyia, on alguns analistes dubtaven seriament sobre la viabilitat econòmica de Tesla. 

Tesla val més que FORD i GM combinats

És més rendible innovar o 'disruptar'?

420 USD per acció era un 22% per sobre el preu de mercat de 343 USD a l’obertura de la sessió. Una afirmació, que no es va revelar certa, destinada a manipular la cotització de l’acció i que el regulador nord-americà va sancionar amb una multa de 40 milions USD i apartant Elon Musk de la direcció general del fabricant de vehicles. Avui Tesla cotitza a 510 USD quan va un any cotitzava a 177 USD, un retorn del 188% en un any. Aquesta cotització, el valor de mercat de Tesla supera al valor borsari combinat de Ford i GM.

Per crear empreses disruptives, a vegades és necessari trencar esquemes

Lluny de la meva intenció jutjar o criticar els comportaments d’altres persones; geni empresarial o un boig visionari, la història ho dirà. Però si voldria utilitzar el personatge del senyor Musk per fer una reflexió. Per crear empreses disruptives, a vegades, és necessari trencar esquemes. Convèncer de què la ciència-ficció es pot convertir en realitat. I si haguéssim de buscar a un líder disruptiu, segurament buscaríem una persona amb resiliència, perseverança i carisma, característiques molt lligades amb un ego alt. De fet, és possible que el negoci disruptor sigui el més rentable de tots, ja que també és el negoci més arriscat. Però es necessiten líders perseverants, capaços no solament d’assumir riscos, sinó d’arribar fins al final.

Canvi de model de l’escalabilitat al model del fet a mida.

Arribat amb aquest punt, retornem al lideratge del Senyor Jack Ma , antic professor, perseverant però humil, un perfil potser més innovador que disruptor. El Senyor Ma creu que el domini de les grans empreses tecnològiques està declinant. Han aconseguit un domini tan aclaparador que els governs els estan assimilant a monopolis. Jack Ma va afirmar en aquesta conferència, que el model present és el de l’escalabilitat, però que el model del futur és la personalització i el fet a mida. Alibaba està ajudant als comerciants de proximitat a vendre els seus productes localment, en un moviment que s’està accelerant per qüestions ambientals.

La innovació incremental crea valor, la disrupció el pot acabar destruint.

En el meu esperit, la innovació incremental aporta valor. És quelcom de més senzill, de més proper. Prové de vegades, de fusionar coneixements de dos sectors diferents, de combinar tecnologia i experiència, de connectar dues idees contraposades. Qui hagués pensat en l’any 2000 que pagaríem 1.000 EUR per a un telèfon? Apple amb les seves innovacions incrementals ha generat una increïble riquesa no solament per a ells mateixos sinó per a tots els fabricants de telèfons. Apple ha aconseguit també disruptar la indústria musical, on van desintermediar els productors musicals gràcies a la plataforma iTunes. En aquest cas, la innovació de l‘iPhone ha estat molt més rentable que la disrupció del mercat de distribució de música i software junts. Les empreses innovadores que han anat creant bons productes o serveis, versió a versió, aprenen i modificant, han creat un increïble valor a llarg termini. I no solament per ells, sinó per la societat, sota la forma de més llocs de treball, noves necessitats, noves indústries.

És el moment de la pime andorrana

Avui a Andorra, tenim cada dia més empreses dinàmiques i amb ganes de fer coses diferents, de compartir i de col·laborar. Si tenim en compte que estem en un entorn de tecnologia barata, de canvi d’hàbits cap al consum local i al model de personalització, crec que les nostres pimes hi tenen molt a dir. La societat ens ven que ser emprenedor és el nou model d’èxit. “Crea una empresa, creix de pressa i que ta la comprin o surt a borsa, dona igual el que trenquis pel camí, així et podràs jubilar als quaranta anys”, ens diuen. La disrupció inclús la desintermediació és molt rentable, encara que són dues activitats d’alt risc. La meva experiència en fa pensar que encara que la innovació incremental sigui menys sexy, és més rendible per dues raons. Primera, per què les inversions ajustades a un nivell de risc moderat solen ser més rendibles. I segona, perquè la innovació incremental permet incrementar el preu dels serveis, mentre que la disruptiva té tendència a rebaixar-lo. Quina de les dues crea més valor per a la societat? Hi ha tantes mirades com persones. La meva ja la coneixeu. Crec que la tecnologia està per ajudar-nos a fer un món millor i més just amb les persones i el medi ambient.

 

T´ha agradat? vols veure més articles d’opinió.

No et perdis els nostres informes de tendències.

0

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *